AFŞAR

Thursday, November 17, 2005



در خراسان شمالي براي جعل و تحریب آثار تاریخی ترکها يگان ويژه تشكيل شد

رييس اين يگان روز چهارشنبه به بنگاه دروغ پراکنی جمهوري اسلامي گفت: واحد با پيگيري مقامات ضد ترک استان و موافقت فرمانده يگان جعل و تحریب كشور با هدف جعل ميراث تاریخی ترکان به نام فارسها فعال شده است.

محسن مرادقلي افزود: استان خراسان شمالي به سبب وجود بيش از800 اثر تاريخي، هميشه مورد توجه جعل کاران، غارتگران و تخریب گران فارس بوده است.

وی در ادامه گفت: این یگان در ادامه سیاست های سازمان میراث فرهنگی کشور تا انجا که ممکن باشد، آثار تاریخی و فرهنگی ترکها را به نام فارسها جعل و درغیر این صورت به بهانه های مختلف تخریب خواهد کرد


posted by 6:50 AM

Tuesday, November 01, 2005



پرفسور حسين صادقي از روستاي ترك چكنه

روستاي چكنه اصلا ترك است و مردم آن سامان هنوز به زبان تركي تكلم مي‌كنند و خود پروفسور علاقه خاصي به زبان تركي دارد و به گفته نزديكانش پروفسور مقيد است كه در چلساتي كه با حضور چكنه‌ايها براي عمران چكنه و بخش سرولايت برگزار ميشود زبان جلسه تركي باشد.

بيات

اخيرا در سفري كه به استان خراسان داشتم موفق شدم از روستاي چكنه ديدار كنم. پروفسور حسين صادقي نيز براي افتتاح مدارسي كه به هزينه خود در روستاهاي بخش سرولايت نيشابور احداث كرده است به آنجا آمده بود. روستاي چكنه اصلا ترك است و مردم آن سامان هنوز به زبان تركي تكلم مي‌كنند و خود پروفسور علاقه خاصي به زبان تركي دارد و به گفته نزديكانش پروفسور مقيد است كه در چلساتي كه با حضور چكنه‌ايها براي عمران چكنه و بخش سرولايت برگزار ميشود زبان جلسه تركي باشد. پروفسور شايد به خاطر نيشابوري بودن رباعيات خيام را نيز به فرانسه ترجمه كرده است. در زير بخشهايي از زندگي ايشان از سايت چهره‌ها جهت آشنايي بثيشتر نقل ميشود:

پرفسور حسين صادقي

پرفسور حسين صادقي پنجم بهمن ماه 1308 در خانواده اي ادب دوست در يكي از روستاهاي نيشابور بدنيا آمد. تحصيلات ابتدايي را در همان روستا و در مدرسه اي آغاز نمود كه توسط پدر ايشان تاسيس يافته بود و بعدها نيز جهت ادامه تحصيل رهسپار شهرهاي قوچان و مشهد گرديد.

پرفسور حسين صادقي در سال 1329 در آزمون هاي مرسوم آن زمان جهت ورود به دانشگاه شركت كرد ، و موفق گرديد در كنكور دانشكده هاي پزشكي ، فيزيك و اعزام به خارج پذيرفته شود و پس از آن جهت ادامه تحصيل راهي سوئيس گرديد ، تا اينكه در سال 1336 دكتراي پزشكي خود را از دانشگاه پزشكي لوزان دريافت داشت. سپس جهت اخذ تخصص عازم آمريكا گرديد و توانست كه در سال 1342 بورد تخصصي جراحي عمومي و فوق تخصص جراحي قلب و ريه را از دانشگاه هاي معتبر آن ديار دريافت دارد. ايشان در طي دوران تحصيل و همچنين پس از آن از بهترين شاگردان و همكاران كريستين بارنارد جراح مشهور قلب محسوب مي گرديد.

پرفسور صادقي پس از بازگشت به كشور مدتي در بيمارستان مسيحي مشهد به كار پرداخت و بعد از مدتي خدمت به هموطنان خويش ، دوباره جهت مطالعات بيشتر عازم سوئيس گرديد و به سمت رياست بخش جراحي قلب و عروق دانشگاه لوزان منصوب شد . ايشان به مدت نزديك به سي سال رياست بخش قلب و عروق و كرسي استادي اين رشته را در دانشگاه لوزان بر عهده داشت تا اينكه در سال 1375 بازنشسته گرديد.

پرفسور صادقي در طي ساليان و تحقيق در دانشگاه لوزان ، ابداعات جديدي در امر جراحي قلب و عروق بوجود آورد . خود ايشان در اين باره مي گويند : در مدت قريب به سي سال ، جراحي قلب و عروق را در دانشگاه توسعه دادم ، بطوريكه تعداد عمل هاي جراحي قلب باز كه در سال اول مسئوليتم فقط 60 عمل بود به متجاوز از 900 عمل در سال آخر اشتغالم رسيد . در ان مدت نوآوري هايي در تكنيك جراحي عروق قلبي ، تعويض دريچه هاي قلب ، جراحي نارسايي هاي مادرزادي قلب و جراحي عروق بوجود آوردم. پيشرفت هاي زيادي هم در مراقبت هاي بعد از عمل انجام داديم كه سبب بهبود نتايج عمل هاي جراحي قلب و عروق گرديد . نتايج خوب عمل ها هم با بهترين مراكز قلب دنيا رقابت مي كرد . مثلا در جراحي پيوند قلبي كه تلفات بعد از عمل حتي در بهترين مراكز قلبي جهان بين 8 تا 10 درصد است در بخش ما فقط 7/3 درصد بود.

پرفسور صادقي در مدت اشتغال در حدود دو هزار نفر از هموطنان را عمل جراحي قلب نموده است . همچنين به دليل تبحر بسيار و نتايج درخشان ، دو نفر از روساي جمهور كشور سوئيس را نيز عمل جراحي قلب نموده است.


posted by 7:02 AM

Powered by Blogger

 



A Weblog dedicated to Turks (Khorasanian + Azerbaijanian Turks) of Khorasan, Xorasan, Horasan, and Khorasan Turkish





EMAIL

SÖZÜMÜZ LINKS

افشار: وبلاگ تركهاي خراسان-آفشار يورد


سٶزوموز سٶزوموز


سؤزوموز- وبلاگ عمومى تركهاى ايران
سؤزوموز- در پرشين بلاگ
تورك خاتون- وئبلاگ زنان ترك
ايلخان- تركهاى جنوب و مركز ايران
آدليم توركله ر- مشاهير تركهاى ايران

باشقا سايتلار


طنز بجنورد
اسماعیل سالاریان
گریوان GERIVAN
فرهنگ عامیانه و گویش ترکی به لهجه ی بجنوردی
مشهد تورك لري (ترکهای مشهد)
بهاريه-وبلاگ محمد عرب خدري
نوایی
یاشاسین شیروان تورکله ری
خوراسان تورکله ری-ترکهای خراسان
گريوان GERIVAN
شيندخت-توركجه شئعر
Avşar Obası
بجنوردنيوز

حاجى بكتاش ولى خراسانى

حاجى بكتاش ولى خراسانى
HACI BEKTAŞ VELİ
Hacı Bektaş Veli
Hünkar Hacı Bektaş Veli

خوراسان ارنه نله ري-پيران خراسان

خوجا دخانى خراسانى
حسن اوغلو اسفرائنى
بابا الياس خراسانى
BABA ILYAS
سارى سالتوق(سلجوق) دده
خيدير آبدال سلطان خراسانى

تركان نامدار خراسان

جوجوخان
كلنل محمد تقي خان پسيان
سرگرد اسكندانى
نادرشاه افشار

مقالات-بررسيها

ادبيات عامه درگز- م.كريمى
خراسان توركلرينين ديلى- بير
خراسان توركلرينين ديلى-ايكى

محققين-كتابشناسى


Prof. Dr. SULTAN TULU
Prof. Dr. GERHARD DOERFER

موسيقى تركى خراسان

حاج قربان سليمانى
محمد حسين يگانه

حاج قربان سليمانى

محمدحسين يگانه

آهنگ بجنوردى-١



قالى تركى خراسان
Photos

Free Web Page Hit Counters
Sharper Image Coupons